Resultats de recherche

Unity Charity : Renforcer les capacités des jeunes grâce au hip-hop

par Uni­ty Cha­ri­ty (Adrian Ber­nard, Clin­ton Ghosh)

Durée : Les pro­grammes vont d’a­te­liers d’une demi-jour­née à des pro­grammes de 10 semaines.

Décou­vrez Uni­ty Cha­ri­ty, une orga­ni­sa­tion cari­ta­tive natio­nale dont la mis­sion est de don­ner aux jeunes de 13 à 29 ans les moyens d’a­gir grâce à des pro­grammes de hip-hop dans toutes les…

DÉTAILS

Guérir par l’écriture de chansons pour les jeunes autochtones

par Kehe­win Native Dance Theatre (Rosa John and Mel­vin John)

Durée : Ses­sions de 12 semaines dans chaque école et 3 jours à la fin de l’an­née scolaire

Décou­vrez le pro­jet Nask­wa­ha­mâ­to­win (en cri, ce qui signi­fie « par­ta­geons tous la musique »), mis en œuvre par le Kehe­win Native Dance Theatre dans le centre de l’Al­ber­ta, en par­te­na­riat avec…

DÉTAILS

École de musique communautaire de la région de Waterloo (Community Music School of Waterloo Region)

par Com­mu­ni­ty Music School of Water­loo Region (Caro­line His­sa, Exe­cu­tive Director)

Durée : les cours sont pro­po­sés une fois par semaine pen­dant des tri­mestres de 3 mois (tri­mestre d’au­tomne e

La Com­mu­ni­ty Music School of Water­loo Region (CMSWR) (École de musique com­mu­nau­taire de la région de Water­loo) est basée à Water­loo, en Onta­rio. Depuis 2012, l’é­cole a pour objec­tif de pro­po­ser des…

DÉTAILS

Music in Communities : Soutenir les artistes locaux et renforcer les communautés rurales

par Music in Com­mu­ni­ties (Kim Bar­low, Exe­cu­tive Director)

Durée : Les ini­tia­tives vont de concerts uniques à des pro­grammes hebdomadaires

Music in Com­mu­ni­ties est un col­lec­tif à but non lucra­tif basé à Can­ning, en Nou­velle-Écosse, qui pro­meut la culture musi­cale, pré­sente de la musique en direct, sou­tient les voix sous-repré­sen­tées et renforce…

DÉTAILS

Music From Hope : autonomiser les jeunes réfugiés par la création musicale

par Tarek Ghri­ri and Nour Kadan

Durée : ate­liers heb­do­ma­daires d’une durée maxi­male de 4 semaines

Décou­vrez le pro­jet Music From Hope, dans le cadre duquel Nour Kaa­dan et Tarek Ghri­ri animent des ate­liers de musique créa­tive pour les jeunes réfu­giés âgés de 5 à 25 ans qui…

DÉTAILS

Allison Girvan : La musique est le vecteur de la construction de la communauté

par Alli­son Girvan

Durée : Lalin se réunit de sep­tembre à juin ; la cho­rale des feux d’ar­ti­fice a une répé­ti­tion et une représe

Explo­rez les cho­rales en tant que vec­teur de ren­for­ce­ment de la com­mu­nau­té avec Alli­son Gir­van, un chef d’or­chestre qui uti­lise des chants inter­na­tio­naux pour créer des liens et éta­blir des rela­tions au-delà…

DÉTAILS

Rebecca Barnstaple

par Rebec­ca Barnstaple

Rebec­ca Barns­taple pré­sente la Res­source Musique et San­té. Salut ! Je m’ap­pelle Rebec­ca Barns­taple. Je suis res­pon­sable des ini­tia­tives com­mu­nau­taires, recherche et inno­va­tion ici au Centre de san­té com­mu­nau­taire Chi­ga­mik. Je suis également…

DÉTAILS

Rob Lutes

par Rob Lutes

Type de Pro­jet : Programme

La musique et la sam­té men­tale Je m’ap­pelle Rob Lutes. Je suis chan­teur-com­po­si­teur, inter­prète, musi­cien, et ensei­gnant de musique qui vit à Pointe-Clair, Qué­bec. La musique et la san­té men­tale, c’est une…

DÉTAILS

Ajay Heble

par Ajay Heble

Type de Pro­jet : Programme

Que signi­fient pour vous la musique et la san­té ? Je m’ap­pelle Ajay Heble. Je suis direc­teur de l’Ins­ti­tut inter­na­tio­nal d’é­tudes cri­tiques et impro­vi­sa­tion, et j’é­tais le direc­teur artis­tique fon­da­teur du Festival…

DÉTAILS

Arla Good

par Arla Good

Type de Pro­jet : Programme

Que signi­fient pour vous la musique et la san­té ? Je m’ap­pelle Arla Good. Je suis le co-réa­li­sa­trice et cher­cheuse en chef du pro­jet Sing Well. Le pro­jet Sing­Well est un réseau…

DÉTAILS

Geremia Lodi – Sur la musique avec d’anciens détenus

par Gere­mia Lodi

Type de Pro­jet : Programme

Dans le cadre de la res­source sur la musique en milieu car­cé­ral et de réadap­ta­tion, Gere­mia Lodi décrit son expé­rience de tra­vail avec d’an­ciens déte­nus dans le cadre d’un pro­gramme de transition…

DÉTAILS

Sound Waves : An Approach to Layered Soundscape-Making

par Shi­fra Cooper

Type de Pro­jet : Programme

Durée : A flexible pro­cess that can take one work­shop, or many.

Sound Waves shares an approach to laye­red sound­scape-making that responds to research themes through mul­tiple art forms, in order to create inclu­sive and acces­sible sound­scapes, for groups of inter­ge­ne­ra­tio­nal mixed-abi­li­ty sin­gers, that…

DÉTAILS

Energy Matters Workshop (Part A): Embodied Listening to Energy Crisis

par Shu­mai­la Hemani

Type de Pro­jet : Activité

Art causes people to ques­tion or consi­der their own beliefs, assump­tions, or values. It can offer new pos­si­bi­li­ties, solu­tions, and alter­na­tives to cur­rent condi­tions. Sound Arts enhance our capa­ci­ty to notice the world…

DÉTAILS

Energy Matters Workshop (Part B): An Auditory Approach to Energy Accessibility

par Shu­mai­la Hemani

Type de Pro­jet : Activité

Durée : 90 minute workshop

Art can become a means to inte­grate mar­gi­na­li­zed voices into the conver­sa­tion. It can voice aspects of the issue not other­wise expres­sed in public docu­ments or poli­cy sta­te­ments. Art helps us to lis­ten better.…

DÉTAILS

Energy Matters Workshops (PART C): Deep Listening to Energy Accessibility with Sound Recording Activities

par Shu­mai­la Hemani

Type de Pro­jet : Activité

Durée : 90 minutes

The Ener­gy Mat­ters work­shop series was loca­ted at the inter­sec­tions of inter­dis­ci­pli­na­ry and par­ti­ci­pa­to­ry sound art for cli­mate action and jus­tice, invol­ving sto­ries, sounds, word bubbles, ges­tures, and move­ment. In these workshops,…

DÉTAILS

Energy Matters Workshops (PART D): Deep Listening to Energy Accessibility with Dialogues on Energy Accessibility

par Shu­mai­la Hema­ni, Ph.D.

Type de Pro­jet : Activité

The sound­scape com­po­ser, Hil­de­gaard Wes­ter­kamp writes, “True recep­tive lis­te­ning comes from an inner place of non-threat, sup­port and safe­ty. Para­doxi­cal­ly, while a groun­ded and calm state of mind, a sense of safety,…

DÉTAILS

sonic cellphone meditation

par Kathy Kennedy

Type de Pro­jet : Activité

Durée : 20 minutes minimum

This sonic medi­ta­tion allows par­ti­ci­pants to impro­vise vocal­ly while explo­ring an out­door space with others. It is an oppor­tu­ni­ty to walk while sin­ging, obser­ving the constant­ly chan­ging sounds of other sin­gers and…

DÉTAILS

Cours de chants d’oiseaux

par Fré­dé­rique Drolet

Type de Pro­jet : Activité

Durée : Ate­lier de 60 à 90 minutes

Cours de chants d’oiseaux Conçu et réa­li­sé à Plai­sance par Fré­dé­rique Dro­let et Mariane Lacroix (2022) 1. Mise en contexte Le cours de chants d’oiseaux est un ate­lier conçu par Fré­dé­rique Dro­let (sopra­no) et…

DÉTAILS

Exploring Sonic Lifeworlds : Collaborative Composition in the Large Choral Ensemble

par jashen edwards and Patrick Murray

Type de Pro­jet : Activité

Durée : 2–3 workshops/group pre­sen­ta­tions over 3 months

Sin­gers in this col­la­bo­ra­tive cho­ral music crea­tion pro­ject explo­red how sounds gathe­red from their eve­ry­day lives could speak to aspects of place, iden­ti­ty, and com­mu­ni­ty in new vocal sound­scape com­po­si­tions they created,…

DÉTAILS

Sounds of Home : Collaborative Songwriting with Newcomer Youth

par Saman­tha Tai

Type de Pro­jet : Activité

Durée : 6 1‑hour sessions

Sounds of Home is a col­la­bo­ra­tive song­wri­ting ini­tia­tive for refu­gee and new­co­mer youth. Over the course of 6 weeks, par­ti­ci­pants explore the theme of “home” through group music making and song­wri­ting. The…

DÉTAILS

L’emmener dehors : l’art inspiré par la nature

par Louise Campbell

Type de Pro­jet : Activité

Durée : One one-hour work­shop or one month residency

Que votre école ou votre orga­nisme com­mu­nau­taire se trouve dans une région urbaine, rurale ou éloi­gnée, l’en­vi­ron­ne­ment natu­rel est plein d’ins­pi­ra­tion pour la créa­ti­vi­té et l’ap­pren­tis­sage. Louise Camp­bell mène les par­ti­ci­pants dans…

DÉTAILS

VIVA Singers Toronto : A Community Choir Program Connects Virtually

par Edmee Nataprawira

Type de Pro­jet : Activité

Durée : One rehear­sal to a full school year

In this pro­ject, music edu­ca­tor Edmee Nata­pra­wi­ra and her stu­dents in the Prep Choir of VIVA Sin­gers Toron­to build com­mu­ni­ty vir­tual­ly through crea­tive sin­ging and music making : Hi, my name is Edmee…

DÉTAILS

James Lyng High School : An Education Rooted in Popular Music

par Nathan Gage

Type de Pro­jet : Programme

Durée : One year to multi-year

Nathan Gage and his stu­dents des­cribe and reflect on their crea­tive work as musi­cians, bands and pro­du­cers in their class­room recor­ding spaces. Here is a des­crip­tion of a secon­da­ry music pro­gram that…

DÉTAILS

Music Takes You Higher : Collaborative Song-Writing with People Living with Dementia

par Pia Kon­tos, Sher­ry Dupuis and Chris­tine Jonas-Simpson

Type de Pro­jet : Programme

Durée : As long as it takes, but nor­mal­ly 6+ months

What does col­la­bo­ra­tive music-making mean to you ? “I qui­ck­ly rea­li­zed that that was the point, in a way it was just to bring people toge­ther. I would arrive as myself where I…

DÉTAILS

Let’s Reimagine : Challenging the Stigma of Dementia Through Collaborative Song-Writing

par Sher­ry Dupuis and Pia Kontos

Orga­nisme : Rei­ma­gi­ning Demen­tia Coalition

Type de Pro­jet : Programme

Durée : Wri­ting, recor­ding, and pro­du­cing the song/video took 8‑months.

 “There’s a human connec­tion, des­pite what some people like to think… Des­pite age or disa­bi­li­ty, there’s a human­ness among­st all of us if you look for it. And that’s what we’re trying…

DÉTAILS

À la maison avec Ira Lee – Rap libre, musique participative et musique improvisée – Développement des compétences pour les artistes numériques, les créatifs et les curieux.

par Ira Lee (Ira­lee­si­wack)

Type de Pro­jet : Activité

Durée : 1 hour workshop

 »À la mai­son avec Ira Lee » – Rap, free­style, musique par­ti­ci­pa­tive et musique impro­vi­sée – Déve­lop­pe­ment de com­pé­tences pour les artistes numé­riques, les créa­tifs et les curieux. À tra­vers une optique inclusive…

DÉTAILS

Silent Rhythms

par Gere­mia Loren­zo Lodi

Type de Pro­jet : Activité

Durée : 30 minutes to 1 hour work­shop, which can be fur­ther deve­lo­ped through mul­tiple sessions

This acti­vi­ty intro­duces par­ti­ci­pants to crea­ting music by paying close atten­tion to the qua­li­ty of ano­ther person’s move­ment.  The acti­vi­ty deve­lops the abi­li­ty to lis­ten and notice one’s res­ponses to the surrounding…

DÉTAILS

Sound & Song : Collaborative Songwriting With Seniors & Elders

par Leah Abramson

Orga­nisme : Arts & Health : Heal­thy Aging through the Arts & Round­house Com­mu­ni­ty Arts & Recrea­tion Centre

Type de Pro­jet : Programme

Durée : 10–12 2hr sessions

Since the start of the COVID-19 pan­de­mic, Sound & Song pro­gram par­ti­ci­pants have deve­lo­ped an online col­la­bo­ra­tive song­wri­ting prac­tice groun­ded in indi­vi­dual sound­walks. Par­ti­ci­pants use sound­wal­king to gather lyri­cal mate­rial for an…

DÉTAILS

Stories of Care : Making Connections With and Between People with Severe Physical Disabilities

par Louise Campbell

Orga­nisme : C.A.R.E. Centre

Type de Pro­jet : Programme

Durée : 3 month residency

The C.A.R.E. Centre, a recrea­tio­nal orga­ni­za­tion for adults living with severe phy­si­cal disa­bi­li­ties, reco­gnises the impor­tance of art and expres­sion for their clients, par­ti­cu­lar­ly for those clients who are non-ver­bal. In addition…

DÉTAILS

Passage Through Time – Creating Music-Inspired Visual Art

par Deirdre Potash

Type de Pro­jet : Activité

Durée : 1 hour visual art workshop

GOAL : to deve­lop a dee­per appre­cia­tion of music and the visual arts and how they com­pli­ment each other. In this par­ti­cu­lar work­shop, par­ti­ci­pants were ins­pi­red by the music of Jab­bour, using the…

DÉTAILS

Presence Warmups

par Dina Cindric

Type de Pro­jet : Activité

Durée : 2–20+ minutes, depen­ding on warmup

These Pre­sence War­mups pre­pare the body, breath and mind for expres­sive and crea­tive music-making. They are most effec­tive when used at the start of a rehear­sal and can easi­ly be incor­po­ra­ted into…

DÉTAILS

Moi_Espace Public

par Thais Montanari

Type de Pro­jet : Activité

Le pro­jet Moi_Espace Public est né dû à une convic­tion que la créa­tion artis­tique peut être un espace fruc­tueux d’échanges sur des ques­tions quo­ti­diennes, qu’elles soient sen­ti­men­tales ou sociales. Dans le cadre…

DÉTAILS

La chasse au trésor pour les audiophiles

par Guillaume Jabbour

Type de Pro­jet : Activité

Durée : 2 hour work­shop (can be split into 2 ses­sions), add 60–90 min for exten­sion activities

Texte Des­crip­tif : “La chasse au tré­sor pour les audio­philes” vous invite à trou­ver des sons com­muns sur une liste et les pré­sen­ter à votre groupe. Pour la pré­sen­ta­tion des sons, les participants…

DÉTAILS

Songs that Connect Us

par RECAA Choir

Orga­nisme : RECAA : Res­pec­ting Elders Com­mu­ni­ties Against Abuse

Type de Pro­jet : Programme

Durée : A series of one-hour workshops

Songs that Connect Us is a com­mu­ni­ty-enga­ged pro­ject for col­la­bo­ra­tive and mea­ning­ful group sin­ging using sto­ry­tel­ling and song. It fos­ters open com­mu­ni­ca­tion and a res­pect for diver­si­ty. The pro­ject was ini­tia­ted by…

DÉTAILS

Words&Rhythm

par Gere­mia Loren­zo Lodi

Type de Pro­jet : Activité

Durée : One/two hour(s) workshop

Words and Rhythm have a real­ly close rela­tion­ship since ancient times when poets sang the epic tales in iam­bic penta­me­ters, both to bet­ter remem­ber and more easi­ly sing them. Words contain rhythm.…

DÉTAILS

Piece of Mind -

par Nai­la Kuhl­mann, Rebec­ca Barns­taple, Louise Campbell

Orga­nisme : Piece of Mind Collective

Type de Pro­jet : Activité

Durée : Main acti­vi­ty : 30 min – 1 hour

Piece of Mind est un pro­jet de recherche-créa­tion qui uti­lise les arts vivants pour syn­thé­ti­ser et trans­mettre des connais­sances sur la mala­die de Par­kin­son (MP) ain­si que la démence. Notre approche participative…

DÉTAILS

Piece of Mind – lier la recherche scientifique et l’expérience vécue à travers la musique

par Nai­la Kuhl­mann, Rebec­ca Barns­taple, Louise Campbell

Orga­nisme : Piece pf Mind Collective

Type de Pro­jet : Activité

Durée : Ongoing pro­ject ; example acti­vi­ties : 1–2 x 1.5 hour vir­tual sessions

Piece of Mind est un pro­jet de recherche-créa­tion qui uti­lise les arts vivants pour syn­thé­ti­ser et trans­mettre des connais­sances sur la mala­die de Par­kin­son (MP) ain­si que la démence. Notre approche participative…

DÉTAILS

Choral Improv

par The Para­morph Col­lec­tive / Le col­lec­tif Paramorph

Orga­nisme : Para­morph Collective

Type de Pro­jet : Activité

Durée : A series of 5 ses­sions, adap­table and sca­lable to your needs

Have you ever wan­ted to create your own music/multimedia art­work, but couldn’t figure out where to begin ? While crea­tion can seem inti­mi­da­ting, it can actual­ly be sur­pri­sin­gly acces­sible, and more impor­tant­ly, FUN!…

DÉTAILS

Listening & Sounding Games

par Dina Cindric

Type de Pro­jet : Activité

Durée : 5–10 minutes per game

These Lis­te­ning & Soun­ding Games are fun and easy games for two or more people and will acti­ve­ly engage par­ti­ci­pants in a pro­cess of dee­per lis­te­ning and play­ful soun­ding with the voice.They…

DÉTAILS

Across the Lines

par Steve Wright

Type de Pro­jet : Activité

Durée : 3–5 2‑hour workshops

A com­mu­ni­ty-based col­la­bo­ra­tion fea­tu­ring ori­gi­nal local music pai­red with the sto­ries and sounds of seniors resi­ding in an assis­ted living centre Over the course of mul­tiple work­shops, get to know par­ti­ci­pants so…

DÉTAILS

Sound Stories from the Land

par Moe Clark

Type de Pro­jet : Activité

Durée : A single 2 hour work­shop ses­sion or series of mul­tiple 2h drop-in sessions.

Sound Sto­ries from the Land okâwî­mâw askiy is Mother Earth (nêhiyawêwin/Plains Cree lan­guage), always pro­vi­ding for us in ways beyond our wil­dest ima­gi­na­tions. This work­shop pro­vides an ope­ning for us to strengthen…

DÉTAILS

Language of Emotion In Music

par Jodi Proznick

Type de Pro­jet : Activité

Durée : This could be a one hour work­shop or mul­tiple ses­sions over an exten­ded per­iod of time.

What does it mean to “Know Music”? The impor­tant thing, as one can­not repeat too often, if that the child should learn to feel music, to absorb it, to give his whole…

DÉTAILS

Finding Folk for Music

par Jeff Morton

Type de Pro­jet : Activité

Durée : 2 one-hour sessions

Fin­ding Folk for Music is a way to share concepts and stra­te­gies for a kind of expe­ri­men­tal folk music. The series engages people in hands-on crea­tion regard­less of anyone’s level of previous…

DÉTAILS

Stay at Home Symphony ! Found Objects Orchestra & Conduction Activity

par Mere­dith Bates

Type de Pro­jet : Activité

From fin­ding objects around the house (the recy­cling and ‘junk dra­wer’ are trea­sure troves!) to tur­ning them into musi­cal ins­tru­ments and deco­ra­ting them, to com­po­sing a sym­pho­ny, to conduc­ting the final performance!…

DÉTAILS

Prends garde à toi ! d’après la Carmen de Bizet

par Opé­ra de Montréal

Orga­nisme : Opé­ra de Mont­réal, Espace Tran­si­tion (CHU Saint-Jus­tine) & La Gang à Rambrou

Type de Pro­jet : Programme

L’opéra, une vision inclu­sive au ser­vice des per­sonnes vivant avec une défi­cience intel­lec­tuelle ou un trouble du spectre de l’autisme. Depuis plu­sieurs années, l’Opéra de Mont­réal offre des acti­vi­tés com­mu­nau­taires inclu­sives visant…

DÉTAILS

Sound is Touch

par Dr. Daniel Oore, Inter­na­tio­nal Ins­ti­tute for Cri­ti­cal Stu­dies in Impro­vi­sa­tion & Memo­rial University

Type de Pro­jet : Activité

Lis­te­ning, tou­ching, fee­ling and soun­ding acti­vi­ties using your voice, hands, whole body, ins­tru­ments, or spea­kers (e.g. on phone, com­pu­ter, ear­phones). These sound acti­vi­ties are for people of all —inclu­ding hea­ring and non-hearing—…

DÉTAILS

Task-based Games : Swirl

par Ger­maine Liu

Type de Pro­jet : Activité

Durée : 1 hour

Hel­lo !  My  name is Ger­maine.  I have pre­pa­red for you some task-based games you can share and play with your friends.  I love task-based games because I feel like I am living…

DÉTAILS

Task-based Games : Intro and Keys Chain

par Ger­maine Liu

Type de Pro­jet : Activité

Hel­lo !  My  name is Ger­maine.  I have pre­pa­red for you some task-based games you can share and play with your friends.  I love task-based games because I feel like I am living…

DÉTAILS

Task-based Games : Take Flight

par Ger­maine Liu

Type de Pro­jet : Activité

Durée : 10–60 minutes

Hel­lo !  My  name is Ger­maine.  I have pre­pa­red for you some task-based games you can share and play with your friends.  I love task-based games because I feel like I am living…

DÉTAILS

Jeux basés sur des tâches : Promenade en partenaires

par Ger­maine Liu

Type de Pro­jet : Activité

Durée : 10–60 minutes

Bon­jour ! Je m’ap­pelle Ger­maine. J’ai pré­pa­ré pour vous des jeux à base de tâches simples que vous pou­vez par­ta­ger et jouer avec vos amis. J’a­dore les jeux basés sur des tâches…

DÉTAILS

Task-based Games : Path

par Ger­maine Liu

Type de Pro­jet : Activité

Durée : 1 hour

Hel­lo !  My  name is Ger­maine.  I have pre­pa­red for you some task-based games you can share and play with your friends.  I love task-based games because I feel like I am living…

DÉTAILS

The Astonishing Jam Sessions with Astonished !

par Chel­sea Jones & Helen Pridmore

Orga­nisme : The Big Sky Centre for Lear­ning & Astonished !

Type de Pro­jet : Programme

This entry is a co-writ­ten account of “jam sessions”—an impro­vi­sa­tio­nal musi­cal prac­tice based in Regi­na, Sas­kat­che­wan that embraces and accounts for radi­cal forms of access in sonic expres­sion with disa­bled and Deaf…

DÉTAILS