BIBLIOGRAPHIE DES MOTS-CLÉS

Les pra­tiques artis­tiques par­ti­ci­pa­tives évo­luent constam­ment pour répondre aux inté­rêts et aux besoins des par­ti­ci­pants. La ter­mi­no­lo­gie peut se recou­per et varier dans l’u­ti­li­sa­tion de manière sur­pre­nante, en par­ti­cu­lier entre les langues. Cette page explore les sub­ti­li­tés du domaine dans les deux langues offi­cielles par le biais de mots-clés et de défi­ni­tions tels qu’ar­ti­cu­lés par les pra­ti­ciens et les organismes.

KEYWORD DEFINITION / QUOTE SOURCE   MOTS CLÉS DÉFINITIONS / CITATIONS SOURCES
Par­ti­ci­pa­tion « The act of taking part in an acti­vi­ty or event. » Retrie­ved from https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/participation   Par­ti­ci­pa­tion « L’ac­tion de par­ti­ci­per à quelque chose, part prise à quelque chose : Par­ti­ci­pa­tion à un complot. » LAROUSSE (Page consul­tée le 15 juin 2020). Site de la dic­tion­naire Larousse, [en ligne], https://www.larousse.fr/dictionnaires/francais/participation/58372
Par­ti­ci­pa­to­ry « Allo­wing eve­ryone in a socie­ty, busi­ness, etc. to give their opi­nions and to help make decisions. » Retrie­ved from https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/participatory?q=participatory   Par­ti­ci­pa­tion « L’action de par­ti­ci­per ou « prendre part » recouvre, dans le domaine cultu­rel, plu- sieurs réalités. La par­ti­ci­pa­tion peut d’abord être com­prise comme les mul­tiples formes de pra­tiques et de consom­ma­tion de la vie cultu­relle. En évoquant la par­ti­ci­pa­tion à la lumière d’une dimen­sion citoyenne, elle exprime l’engagement d’individus ou de groupes dans la réalisation de pro­jets cultu­rels qui contri­buent à un mieux‑être ou à un bien-vivre ensemble. Dans une pers­pec­tive pra­tique, on peut également com­prendre la par­ti­ci­pa­tion comme les différents degrés d’acti- vité (ou de pas­si­vité) qui peuvent être convoqués lors d’une expérience cultu­relle : allant de la réception, dans le cadre d’une visite au musée à la col­la­bo­ra­tion ou la co-création dans le contexte d’une œuvre collective. » CULTURE POUR TOUS (Page consul­tée le 15 juin 2020). Site de la Culture pour tous, [en ligne], https://www.culturepourtous.ca/professionnels-de-la-culture/mediation-culturelle/wp-content/uploads/sites/6/2015/05/lexique_mediation-culturelle.pdf
Par­ti­ci­pa­to­ry « This means that your event must involve some hands-on or behind-the-scenes ele­ment ; it should allow par­ti­ci­pants to play a part in the crea­tive pro­cess or offer some­thing beyond a typi­cal audience experience. » Retrie­ved from https://culturedays.ca/organize/resources/participation-guide   Les pra­tiques participatives « Per­mettent de démys­ti­fier les pro­ces­sus de créa­tion dans les rues ou les espaces publics. » CULTURE POUR TOUS (Page consul­tée le 15 juin 2020). Site de la Culture pour tous, [en ligne], https://www.culturepourtous.ca/professionnels-de-la-culture/mediation-culturelle/
Par­ti­ci­pa­to­ry art characteristics « From a par­ti­ci­pa­to­ry pers­pec­tive (Heron & Rea­son, 1997), there are aspects of pro­cess, place, sto­ry, embo­di­ment, health and well-being, and wit­nes­sing and rela­tion­ship that define crea­ting toge­ther… The notion of pro­cess is at the heart of many of the prac­tices repre­sen­ted ; the stir­ring, mixing, evol­ving, and emergent nature of pro­cess is seen as cen­tral to the arts prac­tices.…. Often­times, pro­cesses of crea­ting toge­ther involve lis­te­ning, seeing, attu­ne­ment, and atten­ti­ve­ness, mind­ful atten­dance, or “with-ness”. Such par­ti­ci­pa­to­ry prac­tice may be des­cri­bed as a dis­po­si­tion that is roo­ted in humi­li­ty, convic­tion, trust and vul­ne­ra­bi­li­ty on the part of the artist-col­la­bo­ra­tors and resear­chers. In these ways an ethics of rela­tion­ship is at the heart of this arts research col­lec­ted here – honou­ring rela­tion­ships with others, with the land, with sto­ries, and with the past.… » Conrad, Diane and Sin­ner, Ani­ta, edi­tors (2015). Crea­ting toge­ther : Par­ti­ci­pa­to­ry, Com­mu­ni­ty-Based, and Col­la­bo­ra­tive Ars Prac­tices and Scho­lar­ship across Cana­da. Wil­frid Lau­rier Uni­ver­si­ty Press, Water­loo On. Intro­duc­tion. pg. xvii-xviii   Les arts communautaires « Les arts com­mu­nau­taires sont avant tout art des rela­tions. Dans un contexte com­mu­nau­taire, le rap­port entre l’inspiration de l’artiste et son appli­ca­tion se construit à par­tir d’une inter­re­la­tion avec les croyances, les pen­sées, les opi­nions, les actions et les com­pé­tences des autres per­sonnes en jeu. Le tra­vail de col­la­bo­ra­tion exige des artistes qu’ils soient prêts à éta­blir une rela­tion d’interdépendance – afin d’être en mesure d’assurer une pré­sence intègre auprès de la com­mu­nau­té et dans le cadre du pro­ces­sus d’art communautaire. » ESSE (Page consul­tée le 15 juin 2020). « L’art des rela­tions : L’engagement et autres consi­dé­ra­tions concer­nant les arts com­mu­nau­taires. » dans le site de ESSE, [en ligne], http://esse.ca/fr/dossier-lart-des-relations-lengagement-et-autres-considerations-concernant-les-arts-communautaires
Par­ti­ci­pa­to­ry art « The crea­tion of art by pro­fes­sio­nal artists and non-pro­fes­sio­nal artists… Eve­ryone invol­ved in the artis­tic act is an artist. » Fran­çois Mon­ta­ras­so, A Res­t­less Art : How par­ti­ci­pa­tion won, and why it mat­ters (2019). Calouste Gul­ben­kian Foun­da­tion, Lis­bon and Lon­don. Retrie­ved from https://arestlessart.com/the-book/download-a-digital-copy/   L’art com­mu­nau­taire « L’art com­mu­nau­taire est une démarche de création artis­tique col­lec­tive qui impli- que un ou plu­sieurs artistes pro­fes­sion­nels et des par­ti­ci­pants, membres d’une com­mu­nauté (ter­ri­to­riale, sociale ou d’intérêt). Dans ce contexte, le pro­jet créatif entraîne une par­ti­ci­pa­tion col­la­bo­ra­tive de type « co-création » dans laquelle les artistes et les par­ti­ci­pants se par­tagent équitablement le pou­voir de décision sur l’ensemble du pro­ces­sus et le choix des différentes caractéristiques de l’œuvre (conte­nu, dis­po­si­tifs, modalités). La création, dont le déroulement est aus­si impor­tant que le résultat, est utilisée comme un outil qui favo­rise la prise de parole des par­ti­ci­pants, per­met de révéler leurs expériences de vie et leurs préoccupations ; ceci, dans une pers­pec­tive de trans­for­ma­tion sociale ou, tout du moins, de contri­bu­tion à un mieux‑être. » CULTURE POUR TOUS (Page consul­tée le 15 juin 2020). Site de la Culture pour tous, [en ligne], https://www.culturepourtous.ca/professionnels-de-la-culture/mediation-culturelle/wp-content/uploads/sites/6/2015/05/Guide_mediationCPT_couleur.pdf
Par­ti­ci­pa­to­ry art « Par­ti­ci­pa­to­ry art requires of the artist that they either not be present, or that they some­how are able to recede far enough to become equal with the par­ti­ci­pants. This is the only way that par­ti­ci­pants might be offe­red the agen­cy of crea­tion ; without this detail, par­ti­ci­pants will always respond within the domain of autho­ri­ty of the artist ; they will be sub­ju­ga­ted in this way, and the work will fail to be par­ti­ci­pa­to­ry. This detail is cen­tral­ly impor­tant in asser­ting Par­ti­ci­pa­tion as a form in itself, and effec­ti­ve­ly dif­fe­ren­tiates Par­ti­ci­pa­tion from inter­ac­tive, com­mu­ni­ty based art and social­ly enga­ged art. » Mount, Andrew (2010). « Par­ti­ci­pa­tion, Hos­ting And Mime­sis : The Double Being ». Retrie­ved from https://en.wikipedia.org/wiki/Participatory_art   L’art enga­gé « Un pro­ces­sus de par­ti­ci­pa­tion citoyenne qui sert la prise de posi­tion face à des situa­tions affec­tant la communauté. » CULTURE POUR TOUS (Page consul­tée le 15 juin 2020). Site de la Culture pour tous, [en ligne], https://www.culturepourtous.ca/professionnels-de-la-culture/mediation-culturelle/
Par­ti­ci­pa­to­ry art « Par­ti­ci­pa­to­ry art exists under a varie­ty of over­lap­ping hea­dings, inclu­ding inter­ac­tive, rela­tio­nal, coope­ra­tive, acti­vist, dia­lo­gi­cal, and com­mu­ni­ty-based art. In some cases, par­ti­ci­pa­tion by a range of people creates an art­work, in others the par­ti­ci­pa­to­ry action is itself des­cri­bed as the art.… Clear­ly, these pro­jects are not uni­fied by medium. Rather, they share only one cha­rac­te­ris­tic : they were crea­ted through the par­ti­ci­pa­tion of people in addi­tion to the artist or art col­lec­tive. In par­ti­ci­pa­to­ry art people refer­red to as citi­zens, regu­lar folks, com­mu­ni­ty mem­bers, or non-artists inter­act with pro­fes­sio­nal artists to create the works. » Ency­clo­pe­dia of Aes­the­tics (2 ed.). Edi­ted by Michael Kel­ly. Publi­sher : Oxford Uni­ver­si­ty Press. Print Publi­ca­tion Date:2014. Print ISBN-13:9780199747108. Publi­shed online : 2014. Cur­rent Online Ver­sion : 2014. eISBN:9780199747115. Retrie­ved from https://www.oxfordreference.com/view/10.1093/acref/9780199747108.001.0001/acref-9780199747108-e-552   L’art com­mu­nau­taire « Ces pro­jets visent à célé­brer une col­lec­ti­vi­té, à fêter un lieu, à com­mé­mo­rer un évé­ne­ment ou encore à ras­sem­bler les membres d’une com­mu­nau­té. Ces pro­jets com­prennent un pro­ces­sus créa­tif col­lec­tif auquel col­la­borent des artistes et des membres d’une communauté. » TOILE DES ARTS (Page consul­tée le 15 juin 2020). Engre­nage noir. Site de la Culture pour tous, [en ligne], http://artbridges.ca/community/community_about
Par­ti­ci­pa­to­ry art « Par­ti­ci­pa­to­ry arts expe­riences create impor­tant oppor­tu­ni­ties for artists and com­mu­ni­ties to connect, express ideas, create art works, and make per­so­nal and social change. These bene­fits are rea­li­zed when artists dee­pen their rela­tion­ships with the public in inno­va­tive ways that include co-crea­tion, co-lear­ning and col­la­bo­ra­tion throu­ghout all stages of a pro­ject. Arts enga­ge­ment with people of all ages, abi­li­ties, and iden­ti­ties contri­butes to buil­ding heal­thy, vibrant and connec­ted com­mu­ni­ties. To achieve this goal, OAC has deve­lo­ped a new fun­ding stream to sup­port acti­vi­ties that increase, broa­den and diver­si­fy arts par­ti­ci­pa­tion… Key objec­tives in Enga­ging Com­mu­ni­ties and Schools are to : Sup­port oppor­tu­ni­ties for the public to expe­rience and engage with the arts in mea­ning­ful ways…, pro­vide oppor­tu­ni­ties to artists and com­mu­ni­ties to co-create through their com­bi­ned know­ledge, skills and expe­rience, sup­port artists with the appro­priate skills, know­ledge and cultu­ral com­pe­ten­cy to res­pect­ful­ly and effec­ti­ve­ly deve­lop and deli­ver pro­cess-dri­ven arts acti­vi­ties, reduce bar­riers to public par­ti­ci­pa­tion in the arts, build public awa­re­ness about social issues and faci­li­tate change through the arts, and streng­then connec­tions while dis­sol­ving divi­sions bet­ween art, socie­ty and life. » Retrie­ved from https://www.arts.on.ca/grants/activity/engaging-communities-and-schools   L’art enga­gé « Ces pro­jets réagissent direc­te­ment à une mesure contro­ver­sée prise par l’état ou par une entre­prise, inter­pellent l’opinion publique par rap­port au sta­tu quo ou à des ques­tions de jus­tice sociale. Ils visent à prendre posi­tion, à pro­vo­quer le dia­logue, à mobi­li­ser, à expri­mer une opi­nion dis­si­dente. Le pro­ces­sus implique une artiste tra­vaillant seule ou en groupe, mais pas néces­sai­re­ment dans un contexte communautaire. » TOILE DES ARTS (Page consul­tée le 15 juin 2020). Engre­nage noir. Site de la Culture pour tous, [en ligne], http://artbridges.ca/community/community_about
Com­mu­ni­ty-enga­ged art « A com­mu­ni­ty-enga­ged art prac­tice is a wor­king col­la­bo­ra­tion bet­ween pro­fes­sio­nal artists and com­mu­ni­ty par­ti­ci­pants who work on the crea­tive expres­sion of ideas and issues that are impor­tant to them. It is coope­ra­tive, par­ti­ci­pa­to­ry, and focu­sed on explo­ra­tion, crea­tion, and rela­tion­ship-buil­ding. The pro­cess of crea­tion is as impor­tant as the final product. » Retrie­ved from http://artsandhealth.ca/artists/   L’art com­mu­nau­taire activiste « Ces pro­jets sont une com­bi­nai­son des deux autres pra­tiques (enga­gés autant dans une com­mu­nau­té que poli­ti­que­ment, et visant des chan­ge­ments sociaux). Ces pro­jets com­prennent un pro­ces­sus col­la­bo­ra­tif entre des artistes et les membres d’une com­mu­nau­té, où les rôles d’artiste et d’activiste se confondent. » TOILE DES ARTS (Page consul­tée le 15 juin 2020). Engre­nage noir. Site de la Culture pour tous, [en ligne], http://artbridges.ca/community/community_about
Com­mu­ni­ty art « Is it a field ? A pro­cess ? A prac­tice ? A dis­ci­pline ? Those of us who are invol­ved in com­mu­ni­ty-enga­ged arts conti­nue to unpack new pers­pec­tives and mea­nings… It’s an evol­ving prac­tice and it’s gro­wing organically. » Retrie­ved from http://artbridges.ca/community/community_about   L’art com­mu­nau­taire, l’art enga­gé, l’art pour le chan­ge­ment social « Qu’est que l’art com­mu­nau­taire, l’art enga­gé et l’art pour le chan­ge­ment social ? Est-ce un champ ? Un pro­ces­sus ? Une pra­tique ? Une dis­ci­pline ? Les per­sonnes qui sont enga­gées dans une démarche d’art ancrée dans la com­mu­nau­té sont tou­jours en train d’en décou­vrir de nou­velles signi­fi­ca­tions et de nou­velles perspectives. » TOILE DES ARTS (Page consul­tée le 15 juin 2020). Engre­nage noir. Site de la Culture pour tous, [en ligne], http://artbridges.ca/community/community_about
Com­mu­ni­ty art « Com­mu­ni­ty art is the crea­tion of art as a human right, by pro­fes­sio­nal and non-pro­fes­sio­nal artists, co-ope­ra­ting as equals, for pur­poses and to stan­dards they set toge­ther, and whose pro­cesses, pro­ducts and out­comes can­not be known in advance. » Fran­çois Mon­ta­ras­so, A Res­t­less Art : How par­ti­ci­pa­tion won, and why it mat­ters (2019). Calouste Gul­ben­kian Foun­da­tion, Lis­bon and Lon­don. Retrie­ved from https://arestlessart.com/the-book/download-a-digital-copy/   La média­tion culturelle « La média­tion cultu­relle désigne le pro­ces­sus de mise en rela­tion entre les sphères de la culture et du social, la construc­tion de nou­veaux liens entre poli­tique, culture et espace public. Elle cha­peaute un vaste ensemble de pra­tiques allant des actions de déve­lop­pe­ment des publics à l’art par­ti­ci­pa­tif et com­mu­nau­taire. Ulti­me­ment, elle vise à faire de chaque per­sonne, visi­teur ou spec­ta­teur, un véri­table acteur culturel. » CULTURE POUR TOUS (Page consul­tée le 15 juin 2020). Site de la Culture pour tous, [en ligne], https://www.culturepourtous.ca/professionnels-de-la-culture/mediation-culturelle/
On the inter­sec­tion bet­ween par­ti­ci­pa­to­ry art and com­mu­ni­ty art « Par­ti­ci­pa­to­ry empha­sises the act of joi­ning in, and implies that there is alrea­dy some­thing in which to join. Art exists, and the goal is to help people take part in it. this is not just consump­tion, but it may not always be very far from that either. Com­mu­ni­ty, in contrast, sug­gests some­thing sha­red and col­lec­tive. It ima­gines art not as a pre-exis­ting thing, but as the result of people coming toge­ther to create it. » Fran­çois Mon­ta­ras­so, A Res­t­less Art : How par­ti­ci­pa­tion won, and why it mat­ters (2019). Calouste Gul­ben­kian Foun­da­tion, Lis­bon and Lon­don. Retrie­ved from https://arestlessart.com/the-book/download-a-digital-copy/        
Art for Social Change « Artist-dri­ven prac­tices, whe­rein social change commentary/content is in the work of a single artist or group of artists ; Prac­tices in which the artist acts as a faci­li­ta­tor or cata­lyst for art­ma­king with groups using spe­cia­li­zed forms of art crea­tion ; Dia­lo­gic prac­tices in which the artist acts as a faci­li­ta­tor in group pro­blem-sol­ving contexts (such as stra­te­gic plan­ning) using arts-based pro­cesses but not neces­sa­ri­ly with the goal of group art presentation. » Retrie­ved from https://icasc.ca/what-art-social-change        
Enga­ged art « The result of a pro­cess of citi­zen par­ti­ci­pa­tion that involves taking a posi­tion in regard to situa­tions affec­ting the community. » Retrie­ved from https://www.culturepourtous.ca/en/cultural-professionals/cultural-mediation/        
Cultu­ral mediation « Cultu­ral media­tion is the pro­cess of buil­ding bridges bet­ween the cultu­ral and social realms, and the buil­ding of new rela­tion­ships bet­ween the poli­ti­cal, cultu­ral and public spheres. It covers a broad spec­trum of prac­tices ran­ging from audience deve­lop­ment acti­vi­ties to par­ti­ci­pa­to­ry and com­mu­ni­ty arts. Its ulti­mate goal is to make eve­ry per­son, visi­tor and spec­ta­tor a true cultu­ral player. » Retrie­ved from https://www.culturepourtous.ca/en/cultural-professionals/cultural-mediation/