Base de données du projet

Louise Campbell : Musique créative participative dans la nature avec des adultes handicapés

par Louise Campbell

Explo­rez les rap­ports entre la musique et la nature grâce au tra­vail de Louise Camp­bell avec le Centre C.A.R.E. dans le cadre de son pro­jet Taking it Out­side.    Louise Camp­bell est…

DÉTAILS

Music From Hope : autonomiser les jeunes réfugiés par la création musicale

par Tarek Ghri­ri and Nour Kadan

Durée : ate­liers heb­do­ma­daires d’une durée maxi­male de 4 semaines

Décou­vrez le pro­jet Music From Hope, dans le cadre duquel Nour Kaa­dan et Tarek Ghri­ri animent des ate­liers de musique créa­tive pour les jeunes réfu­giés âgés de 5 à 25 ans qui…

DÉTAILS

Allison Girvan : La musique est le vecteur de la construction de la communauté

par Alli­son Girvan

Durée : Lalin se réunit de sep­tembre à juin ; la cho­rale des feux d’ar­ti­fice a une répé­ti­tion et une représe

Explo­rez les cho­rales en tant que vec­teur de ren­for­ce­ment de la com­mu­nau­té avec Alli­son Gir­van, un chef d’or­chestre qui uti­lise des chants inter­na­tio­naux pour créer des liens et éta­blir des rela­tions au-delà…

DÉTAILS

Vancouver Adapted Music Society : Combler les lacunes et réimaginer ce qui est possible

par Bry­den Vei­not, Noah Stolte, Graeme Wyman

Durée : Les ses­sions peuvent être ponc­tuelles ou continues.

Décou­vrez la Van­cou­ver Adap­ted Music Socie­ty (VAMS), le seul stu­dio d’en­re­gis­tre­ment entiè­re­ment acces­sible au Cana­da qui des­sert la région métro­po­li­taine de Van­cou­ver. La VAMS est un pro­gramme de la Disa­bi­li­ty Foun­da­tion. À…

DÉTAILS

Rebecca Barnstaple

par Rebec­ca Barnstaple

Rebec­ca Barns­taple pré­sente la Res­source Musique et San­té. Salut ! Je m’ap­pelle Rebec­ca Barns­taple. Je suis res­pon­sable des ini­tia­tives com­mu­nau­taires, recherche et inno­va­tion ici au Centre de san­té com­mu­nau­taire Chi­ga­mik. Je suis également…

DÉTAILS

Rob Lutes

par Rob Lutes

Type de Pro­jet : Programme

La musique et la sam­té men­tale Je m’ap­pelle Rob Lutes. Je suis chan­teur-com­po­si­teur, inter­prète, musi­cien, et ensei­gnant de musique qui vit à Pointe-Clair, Qué­bec. La musique et la san­té men­tale, c’est une…

DÉTAILS

Ajay Heble

par Ajay Heble

Type de Pro­jet : Programme

Que signi­fient pour vous la musique et la san­té ? Je m’ap­pelle Ajay Heble. Je suis direc­teur de l’Ins­ti­tut inter­na­tio­nal d’é­tudes cri­tiques et impro­vi­sa­tion, et j’é­tais le direc­teur artis­tique fon­da­teur du Festival…

DÉTAILS

Arla Good

par Arla Good

Type de Pro­jet : Programme

Que signi­fient pour vous la musique et la san­té ? Je m’ap­pelle Arla Good. Je suis le co-réa­li­sa­trice et cher­cheuse en chef du pro­jet Sing Well. Le pro­jet Sing­Well est un réseau…

DÉTAILS

Danielle Jakubiak

par Danielle Jakubiak

Type de Pro­jet : Programme

Que signi­fient pour vous la musique et la san­té ? Je m’ap­pelle Danielle Jaku­biak et je suis thé­ra­peute-conseilleuse et musi­co­thé­ra­peute basée à Hali­fax, en Nou­velle-Écosse. Je suis en pra­tique en pri­vée, et…

DÉTAILS

Gilles Comeau : What is music and health ?

par

Type de Pro­jet : Programme

Que signi­fient pour vous la musique et la san­té ? Je suis Gilles Comeau, je suis pro­fes­seur à l’é­cole de musique à l’U­ni­ver­si­té d’Ot­ta­wa. Je suis direc­teur fon­da­teur de l’Ins­ti­tut de recherche…

DÉTAILS

Rebecca McDonald on “What is music and Health?”

par Rebec­ca McDonald

Type de Pro­jet : Programme

Que signi­fient pour vous la musique et la san­té ? Je m’ap­pelle Rebec­ca McDo­nald. Je suis musi­co­thé­ra­peute et je vis actuel­le­ment à Anti­go­nish, en Nou­velle-Écosse, mais je suis ori­gi­naire de Peter­bo­rough, en…

DÉTAILS

Pierre Rancourt : Music in Palliative Care

par Pierre Rancourt

Type de Pro­jet : Programme

Pierre Ran­court : La musique au soins pal­lia­tives Un des milieux de tra­vail qui m’in­ter­pelle le plus, ce sont les soins pal­lia­tifs, alors j’ai eu la chance récem­ment avec la socié­té pour…

DÉTAILS

Louise Campbell : Music and health at the C.A.R.E. Centre

par Louise Campbell

Type de Pro­jet : Programme

Que signi­fient pour vous la musique et la san­té ? Je m’ap­pelle Louise Camp­bell. Je suis musi­cienne et artiste, et je tra­vaille beau­coup avec les gens dans de nom­breux sec­teurs dif­fé­rents, dont…

DÉTAILS

Geremia Lodi – Sur la musique avec d’anciens détenus

par Gere­mia Lodi

Type de Pro­jet : Programme

Dans le cadre de la res­source sur la musique en milieu car­cé­ral et de réadap­ta­tion, Gere­mia Lodi décrit son expé­rience de tra­vail avec d’an­ciens déte­nus dans le cadre d’un pro­gramme de transition…

DÉTAILS

Moe Clark : Sur la musique et les jeunes autochtones en milieu carcéral

par Moe Clark

Type de Pro­jet : Programme

Dans le cadre de la res­source sur la musique en milieu car­cé­ral et de réadap­ta­tion, Moe Clark décrit son expé­rience en tant qu’ar­tiste métisse de deux esprits créant de la musique avec…

DÉTAILS

Hugh Chris Brown – Sur l’importance de la musique dans les prisons

par Hugh Chris Brown

Orga­nisme : Pros & Cons

Type de Pro­jet : Programme

Dans le cadre de la res­source sur la musique en milieu car­cé­ral et de réadap­ta­tion, Hugh Chris Brown décrit son expé­rience de créa­tion musi­cale dans son pro­gramme Pros & Cons, son origine,…

DÉTAILS

Leah Abramson – La musique en milieu carcéral

par Leah Abramson

Type de Pro­jet : Programme

Dans le cadre de la res­source sur la musique en milieu car­cé­ral et de réadap­ta­tion, Leah Abram­son décrit ses expé­riences de créa­tion musi­cale dans une pri­son pour femmes dans le pro­jet « Women…

DÉTAILS

Sound Waves : An Approach to Layered Soundscape-Making

par Shi­fra Cooper

Type de Pro­jet : Programme

Durée : A flexible pro­cess that can take one work­shop, or many.

Sound Waves shares an approach to laye­red sound­scape-making that responds to research themes through mul­tiple art forms, in order to create inclu­sive and acces­sible sound­scapes, for groups of inter­ge­ne­ra­tio­nal mixed-abi­li­ty sin­gers, that…

DÉTAILS

Energy Matters Workshop (Part A): Embodied Listening to Energy Crisis

par Shu­mai­la Hemani

Type de Pro­jet : Activité

Art causes people to ques­tion or consi­der their own beliefs, assump­tions, or values. It can offer new pos­si­bi­li­ties, solu­tions, and alter­na­tives to cur­rent condi­tions. Sound Arts enhance our capa­ci­ty to notice the world…

DÉTAILS

Energy Matters Workshop (Part B): An Auditory Approach to Energy Accessibility

par Shu­mai­la Hemani

Type de Pro­jet : Activité

Durée : 90 minute workshop

Art can become a means to inte­grate mar­gi­na­li­zed voices into the conver­sa­tion. It can voice aspects of the issue not other­wise expres­sed in public docu­ments or poli­cy sta­te­ments. Art helps us to lis­ten better.…

DÉTAILS

Energy Matters Workshops (PART C): Deep Listening to Energy Accessibility with Sound Recording Activities

par Shu­mai­la Hemani

Type de Pro­jet : Activité

Durée : 90 minutes

The Ener­gy Mat­ters work­shop series was loca­ted at the inter­sec­tions of inter­dis­ci­pli­na­ry and par­ti­ci­pa­to­ry sound art for cli­mate action and jus­tice, invol­ving sto­ries, sounds, word bubbles, ges­tures, and move­ment. In these workshops,…

DÉTAILS

Energy Matters Workshops (PART D): Deep Listening to Energy Accessibility with Dialogues on Energy Accessibility

par Shu­mai­la Hema­ni, Ph.D.

Type de Pro­jet : Activité

The sound­scape com­po­ser, Hil­de­gaard Wes­ter­kamp writes, “True recep­tive lis­te­ning comes from an inner place of non-threat, sup­port and safe­ty. Para­doxi­cal­ly, while a groun­ded and calm state of mind, a sense of safety,…

DÉTAILS

sonic cellphone meditation

par Kathy Kennedy

Type de Pro­jet : Activité

Durée : 20 minutes minimum

This sonic medi­ta­tion allows par­ti­ci­pants to impro­vise vocal­ly while explo­ring an out­door space with others. It is an oppor­tu­ni­ty to walk while sin­ging, obser­ving the constant­ly chan­ging sounds of other sin­gers and…

DÉTAILS

Newcomer Youth Engagement Program : Music and Literacy

par Jen­ni­fer Lang

Type de Pro­jet : Activité

Durée : Each Fri­day for one hour from Sep­tem­ber until June

The New­co­mer Youth Enga­ge­ment pro­ject connects music and lite­ra­cy while also connec­ting our uni­ver­si­ty and a com­mu­ni­ty orga­ni­za­tion that sup­ports edu­ca­tio­nal ini­tia­tives for new­co­mers to Cana­da. Who we are : Our music team…

DÉTAILS

Cours de chants d’oiseaux

par Fré­dé­rique Drolet

Type de Pro­jet : Activité

Durée : Ate­lier de 60 à 90 minutes

Cours de chants d’oiseaux Conçu et réa­li­sé à Plai­sance par Fré­dé­rique Dro­let et Mariane Lacroix (2022) 1. Mise en contexte Le cours de chants d’oiseaux est un ate­lier conçu par Fré­dé­rique Dro­let (sopra­no) et…

DÉTAILS

Online group music lesson framework for collaborative creativity

par Lau­ren Best

Type de Pro­jet : Activité

Durée : week­ly 50 minute groups, 32 ses­sions across 10 months

This fra­me­work for online group music les­sons pro­vides a col­la­bo­ra­tive expe­rience of deve­lo­ping musi­ca­li­ty through crea­ti­vi­ty, while still encou­ra­ging each student to work inde­pen­dent­ly towards their own per­so­nal music goals. The Framework…

DÉTAILS

Exploring Sonic Lifeworlds : Collaborative Composition in the Large Choral Ensemble

par jashen edwards and Patrick Murray

Type de Pro­jet : Activité

Durée : 2–3 workshops/group pre­sen­ta­tions over 3 months

Sin­gers in this col­la­bo­ra­tive cho­ral music crea­tion pro­ject explo­red how sounds gathe­red from their eve­ry­day lives could speak to aspects of place, iden­ti­ty, and com­mu­ni­ty in new vocal sound­scape com­po­si­tions they created,…

DÉTAILS

Sounds of Home : Collaborative Songwriting with Newcomer Youth

par Saman­tha Tai

Type de Pro­jet : Activité

Durée : 6 1‑hour sessions

Sounds of Home is a col­la­bo­ra­tive song­wri­ting ini­tia­tive for refu­gee and new­co­mer youth. Over the course of 6 weeks, par­ti­ci­pants explore the theme of “home” through group music making and song­wri­ting. The…

DÉTAILS

Improvisation game : Four!! and Empty Repeating Canvas

par Doug Friesen

Type de Pro­jet : Activité

Durée : 30 minutes

As part of the Edu­ca­tion Sec­tor Focus, public school music tea­cher Doug Frie­sen shares a few impro­vi­sa­tion games his stu­dents love to play. GAME 1 : Four!! After a cue, each par­ti­ci­pant tries to…

DÉTAILS

Nelson Mandela High School : Creative music making in a secondary wind band program

par Keshi­ni Senanayake

Type de Pro­jet : Activité

Durée : From one class to an entire school year

This pro­ject explores crea­tive music making in a secon­da­ry wind band pro­gram Nel­son Man­de­la High School, one of Alberta’s desi­gna­ted High School Rede­si­gn Schools. In a rede­si­gn school, tasks are desi­gned not…

DÉTAILS

L’emmener dehors : l’art inspiré par la nature

par Louise Campbell

Type de Pro­jet : Activité

Durée : One one-hour work­shop or one month residency

Que votre école ou votre orga­nisme com­mu­nau­taire se trouve dans une région urbaine, rurale ou éloi­gnée, l’en­vi­ron­ne­ment natu­rel est plein d’ins­pi­ra­tion pour la créa­ti­vi­té et l’ap­pren­tis­sage. Louise Camp­bell mène les par­ti­ci­pants dans…

DÉTAILS

Exploring First Nations Ways of Knowing, Doing and Being Through Composition

par Kei­tha Clark

Type de Pro­jet : Activité

Durée : 1.5 hours of class time ( 2 ses­sions) // 2–6 hours of indi­vi­dual crea­tion time

This col­la­bo­ra­tive pro­ject took place in the spring of 2022 with Den­nis Shor­ty and mem­bers of the Fidd­le­heads, a youth fiddle ensemble in Whi­te­horse. The pro­ject focu­sed on fin­ding ways to integrate…

DÉTAILS

VIVA Singers Toronto : A Community Choir Program Connects Virtually

par Edmee Nataprawira

Type de Pro­jet : Activité

Durée : One rehear­sal to a full school year

In this pro­ject, music edu­ca­tor Edmee Nata­pra­wi­ra and her stu­dents in the Prep Choir of VIVA Sin­gers Toron­to build com­mu­ni­ty vir­tual­ly through crea­tive sin­ging and music making : Hi, my name is Edmee…

DÉTAILS

Jean Lumb Public School : An Urban Elementary Public School Explores Improvisation

par Kathe­rine Fraser

Type de Pro­jet : Activité

Ele­men­ta­ry Music School Tea­cher Kathe­rine Fra­ser and her stu­dents lis­ten, impro­vise, com­pose, and reflect on these crea­tive school music expe­riences : « Hi, my name is Kathe­rine Fra­ser. I live and teach in Toronto,…

DÉTAILS

Preserving Language Through Music and Film

par Julia Weder, Jiixa (Gla­dys Vandal)

Type de Pro­jet : Activité

Durée : Varies – gene­ral­ly 30 hours over a 1–2 month period.

A music video pro­ject by the duo Sii­juu Jaa­das Cool Ladies, consis­ting of Hai­da Elder, wea­ver, and lan­guage tea­cher Jiixa (age 84), along with set­tler Julia (age 25). Julia makes the music…

DÉTAILS

James Lyng High School : An Education Rooted in Popular Music

par Nathan Gage

Type de Pro­jet : Programme

Durée : One year to multi-year

Nathan Gage and his stu­dents des­cribe and reflect on their crea­tive work as musi­cians, bands and pro­du­cers in their class­room recor­ding spaces. Here is a des­crip­tion of a secon­da­ry music pro­gram that…

DÉTAILS

Music Takes You Higher : Collaborative Song-Writing with People Living with Dementia

par Pia Kon­tos, Sher­ry Dupuis and Chris­tine Jonas-Simpson

Type de Pro­jet : Programme

Durée : As long as it takes, but nor­mal­ly 6+ months

What does col­la­bo­ra­tive music-making mean to you ? “I qui­ck­ly rea­li­zed that that was the point, in a way it was just to bring people toge­ther. I would arrive as myself where I…

DÉTAILS

Let’s Reimagine : Challenging the Stigma of Dementia Through Collaborative Song-Writing

par Sher­ry Dupuis and Pia Kontos

Orga­nisme : Rei­ma­gi­ning Demen­tia Coalition

Type de Pro­jet : Programme

Durée : Wri­ting, recor­ding, and pro­du­cing the song/video took 8‑months.

 “There’s a human connec­tion, des­pite what some people like to think… Des­pite age or disa­bi­li­ty, there’s a human­ness among­st all of us if you look for it. And that’s what we’re trying…

DÉTAILS

À la maison avec Ira Lee – Rap libre, musique participative et musique improvisée – Développement des compétences pour les artistes numériques, les créatifs et les curieux.

par Ira Lee (Ira­lee­si­wack)

Type de Pro­jet : Activité

Durée : 1 hour workshop

 »À la mai­son avec Ira Lee » – Rap, free­style, musique par­ti­ci­pa­tive et musique impro­vi­sée – Déve­lop­pe­ment de com­pé­tences pour les artistes numé­riques, les créa­tifs et les curieux. À tra­vers une optique inclusive…

DÉTAILS

Bringing Everyone Together : Music in Long term care during a Pandemic

par Chris­tine Naguib

Orga­nisme : Colum­bia Forest Long Term Care

Type de Pro­jet : Programme

Durée : over the span of a year and a half

This pro­ject brought music to resi­dents of Colum­bia Forest Long Term Care (LTC) during the COVID-19  pan­de­mic, a time of incre­dible unpre­dic­ta­bi­li­ty, iso­la­tion, fear, and change. The pro­ject trans­for­med into using music…

DÉTAILS

Silent Rhythms

par Gere­mia Loren­zo Lodi

Type de Pro­jet : Activité

Durée : 30 minutes to 1 hour work­shop, which can be fur­ther deve­lo­ped through mul­tiple sessions

This acti­vi­ty intro­duces par­ti­ci­pants to crea­ting music by paying close atten­tion to the qua­li­ty of ano­ther person’s move­ment.  The acti­vi­ty deve­lops the abi­li­ty to lis­ten and notice one’s res­ponses to the surrounding…

DÉTAILS

Piece of Mind — comprendre et communiquer la maladie de Parkinson à travers la musique et poésie

par Nai­la Kuhl­mann, Lili Saint Laurent, Caro­line Bar­bier de Reulle

Orga­nisme : Piece of Mind Collective

Type de Pro­jet : Activité

Durée : This can vary, but would work best over a series of 1–2 hour ses­sions (over weeks or months).

Contexte Au sein du pro­jet Piece of Mind (détails en bas de la page), nous décri­vons la créa­tion d’un ate­lier col­la­bo­ra­tif visant à mettre en musique, puis sur scène, un poème sur…

DÉTAILS

Sound & Song : Collaborative Songwriting With Seniors & Elders

par Leah Abramson

Orga­nisme : Arts & Health : Heal­thy Aging through the Arts & Round­house Com­mu­ni­ty Arts & Recrea­tion Centre

Type de Pro­jet : Programme

Durée : 10–12 2hr sessions

Since the start of the COVID-19 pan­de­mic, Sound & Song pro­gram par­ti­ci­pants have deve­lo­ped an online col­la­bo­ra­tive song­wri­ting prac­tice groun­ded in indi­vi­dual sound­walks. Par­ti­ci­pants use sound­wal­king to gather lyri­cal mate­rial for an…

DÉTAILS

Vintage Voices

par Lau­ra Gillis

Type de Pro­jet : Programme

Durée : 30–60 minutes interview/listening/recording ses­sion, 2–4 hours editing/mastering

Vin­tage Voices fea­tures the voices of resi­dents living in the Long Term Care sys­tem sha­ring and respon­ding to music that they love ; it brings these voices to the rest of socie­ty via…

DÉTAILS

Composition Workshops

par Car­men Bra­den, composer

Orga­nisme : Prai­rie Debut – NACC – Black Ice Sound

Type de Pro­jet : Activité

Durée : 3 45-minute sessions

SUMMARY : A three-ses­sion work­shop series (45 mins each ses­sion) intro­du­cing young people to com­po­si­tio­nal ideas. Stu­dents ideal­ly have one year of some musi­cal expe­rience. Rea­ding music is not neces­sa­ry. Mate­rials : colou­red pens, pencils,…

DÉTAILS

Stories of Care : Making Connections With and Between People with Severe Physical Disabilities

par Louise Campbell

Orga­nisme : C.A.R.E. Centre

Type de Pro­jet : Programme

Durée : 3 month residency

The C.A.R.E. Centre, a recrea­tio­nal orga­ni­za­tion for adults living with severe phy­si­cal disa­bi­li­ties, reco­gnises the impor­tance of art and expres­sion for their clients, par­ti­cu­lar­ly for those clients who are non-ver­bal. In addition…

DÉTAILS

Passage Through Time – Creating Music-Inspired Visual Art

par Deirdre Potash

Type de Pro­jet : Activité

Durée : 1 hour visual art workshop

GOAL : to deve­lop a dee­per appre­cia­tion of music and the visual arts and how they com­pli­ment each other. In this par­ti­cu­lar work­shop, par­ti­ci­pants were ins­pi­red by the music of Jab­bour, using the…

DÉTAILS

Presence Warmups

par Dina Cindric

Type de Pro­jet : Activité

Durée : 2–20+ minutes, depen­ding on warmup

These Pre­sence War­mups pre­pare the body, breath and mind for expres­sive and crea­tive music-making. They are most effec­tive when used at the start of a rehear­sal and can easi­ly be incor­po­ra­ted into…

DÉTAILS

Moi_Espace Public

par Thais Montanari

Type de Pro­jet : Activité

Le pro­jet Moi_Espace Public est né dû à une convic­tion que la créa­tion artis­tique peut être un espace fruc­tueux d’échanges sur des ques­tions quo­ti­diennes, qu’elles soient sen­ti­men­tales ou sociales. Dans le cadre…

DÉTAILS

La chasse au trésor pour les audiophiles

par Guillaume Jabbour

Type de Pro­jet : Activité

Durée : 2 hour work­shop (can be split into 2 ses­sions), add 60–90 min for exten­sion activities

Texte Des­crip­tif : “La chasse au tré­sor pour les audio­philes” vous invite à trou­ver des sons com­muns sur une liste et les pré­sen­ter à votre groupe. Pour la pré­sen­ta­tion des sons, les participants…

DÉTAILS

ACTIVATE : Young Composer Program

par Anna Höst­man and Aline Homzy

Orga­nisme : Alliance for Cana­dian New Music Pro­jects (ACNMP) & Cana­dian Music Centre (CMC)

Type de Pro­jet : Programme

ACTIVATE : Young Com­po­ser Pro­gram is an adju­di­ca­ted com­po­si­tion pro­gram pre­sen­ted by The Alliance for Cana­dian New Music Pro­jects (ACNMP) and Cana­dian Music Centre (CMC). ACTIVATE is an ear­ly entry point for young…

DÉTAILS

Songs that Connect Us

par RECAA Choir

Orga­nisme : RECAA : Res­pec­ting Elders Com­mu­ni­ties Against Abuse

Type de Pro­jet : Programme

Durée : A series of one-hour workshops

Songs that Connect Us is a com­mu­ni­ty-enga­ged pro­ject for col­la­bo­ra­tive and mea­ning­ful group sin­ging using sto­ry­tel­ling and song. It fos­ters open com­mu­ni­ca­tion and a res­pect for diver­si­ty. The pro­ject was ini­tia­ted by…

DÉTAILS

Words&Rhythm

par Gere­mia Loren­zo Lodi

Type de Pro­jet : Activité

Durée : One/two hour(s) workshop

Words and Rhythm have a real­ly close rela­tion­ship since ancient times when poets sang the epic tales in iam­bic penta­me­ters, both to bet­ter remem­ber and more easi­ly sing them. Words contain rhythm.…

DÉTAILS

Piece of Mind -

par Nai­la Kuhl­mann, Rebec­ca Barns­taple, Louise Campbell

Orga­nisme : Piece of Mind Collective

Type de Pro­jet : Activité

Durée : Main acti­vi­ty : 30 min – 1 hour

Piece of Mind est un pro­jet de recherche-créa­tion qui uti­lise les arts vivants pour syn­thé­ti­ser et trans­mettre des connais­sances sur la mala­die de Par­kin­son (MP) ain­si que la démence. Notre approche participative…

DÉTAILS

Piece of Mind – lier la recherche scientifique et l’expérience vécue à travers la musique

par Nai­la Kuhl­mann, Rebec­ca Barns­taple, Louise Campbell

Orga­nisme : Piece pf Mind Collective

Type de Pro­jet : Activité

Durée : Ongoing pro­ject ; example acti­vi­ties : 1–2 x 1.5 hour vir­tual sessions

Piece of Mind est un pro­jet de recherche-créa­tion qui uti­lise les arts vivants pour syn­thé­ti­ser et trans­mettre des connais­sances sur la mala­die de Par­kin­son (MP) ain­si que la démence. Notre approche participative…

DÉTAILS

Young Composer Program

par Contem­po­ra­ry Show­case Edmon­ton Society

Orga­nisme : Contem­po­ra­ry Show­case Edmon­ton Society

Type de Pro­jet : Programme

Durée : A series of work­shops over the course of 6 – 8 weeks.

Young Com­po­ser Pro­gram – Contem­po­ra­ry Show­case Edmon­ton The Young Com­po­ser Pro­gram orga­ni­zed by the Contem­po­ra­ry Show­case Edmon­ton Socie­ty intro­duces stu­dents ages 12 and up to com­po­si­tion and assists stu­dents to deve­lop their…

DÉTAILS

Choral Improv

par The Para­morph Col­lec­tive / Le col­lec­tif Paramorph

Orga­nisme : Para­morph Collective

Type de Pro­jet : Activité

Durée : A series of 5 ses­sions, adap­table and sca­lable to your needs

Have you ever wan­ted to create your own music/multimedia art­work, but couldn’t figure out where to begin ? While crea­tion can seem inti­mi­da­ting, it can actual­ly be sur­pri­sin­gly acces­sible, and more impor­tant­ly, FUN!…

DÉTAILS

Across the Lines

par Steve Wright

Type de Pro­jet : Activité

Durée : 3–5 2‑hour workshops

A com­mu­ni­ty-based col­la­bo­ra­tion fea­tu­ring ori­gi­nal local music pai­red with the sto­ries and sounds of seniors resi­ding in an assis­ted living centre Over the course of mul­tiple work­shops, get to know par­ti­ci­pants so…

DÉTAILS

Sound Stories from the Land

par Moe Clark

Type de Pro­jet : Activité

Durée : A single 2 hour work­shop ses­sion or series of mul­tiple 2h drop-in sessions.

Sound Sto­ries from the Land okâwî­mâw askiy is Mother Earth (nêhiyawêwin/Plains Cree lan­guage), always pro­vi­ding for us in ways beyond our wil­dest ima­gi­na­tions. This work­shop pro­vides an ope­ning for us to strengthen…

DÉTAILS

Language of Emotion In Music

par Jodi Proznick

Type de Pro­jet : Activité

Durée : This could be a one hour work­shop or mul­tiple ses­sions over an exten­ded per­iod of time.

What does it mean to “Know Music”? The impor­tant thing, as one can­not repeat too often, if that the child should learn to feel music, to absorb it, to give his whole…

DÉTAILS

Coronation Sound Bites

par Louise Campbell

Type de Pro­jet : Activité

Durée : 1 ate­lier d’une heure

Ima­gi­nez une grande pièce : un plan­cher en béton, un pla­fond bas de car­reaux, des murs de plâtre, des tables entou­rées de tabou­rets, un mur de fri­gos indus­triels et une cui­sine commerciale.…

DÉTAILS

Finding Folk for Music

par Jeff Morton

Type de Pro­jet : Activité

Durée : 2 one-hour sessions

Fin­ding Folk for Music is a way to share concepts and stra­te­gies for a kind of expe­ri­men­tal folk music. The series engages people in hands-on crea­tion regard­less of anyone’s level of previous…

DÉTAILS

Catalyst Music : A music improv video series

par Kathryn Patricia

Type de Pro­jet : Activité

Cata­lyst is an online, music impro­vi­sa­tion lear­ning expe­rience. Along with three ins­truc­tio­nal videos, this guide will out­line some of the key com­po­nents of musi­cal impro­vi­sa­tion. This video series draws from the Creative…

DÉTAILS

Stay at Home Symphony ! Found Objects Orchestra & Conduction Activity

par Mere­dith Bates

Type de Pro­jet : Activité

From fin­ding objects around the house (the recy­cling and ‘junk dra­wer’ are trea­sure troves!) to tur­ning them into musi­cal ins­tru­ments and deco­ra­ting them, to com­po­sing a sym­pho­ny, to conduc­ting the final performance!…

DÉTAILS

Prends garde à toi ! d’après la Carmen de Bizet

par Opé­ra de Montréal

Orga­nisme : Opé­ra de Mont­réal, Espace Tran­si­tion (CHU Saint-Jus­tine) & La Gang à Rambrou

Type de Pro­jet : Programme

L’opéra, une vision inclu­sive au ser­vice des per­sonnes vivant avec une défi­cience intel­lec­tuelle ou un trouble du spectre de l’autisme. Depuis plu­sieurs années, l’Opéra de Mont­réal offre des acti­vi­tés com­mu­nau­taires inclu­sives visant…

DÉTAILS

Creative Music Making from Source Material

par Niko­la Tosic

Type de Pro­jet : Activité

Here is an approach to col­la­bo­ra­tive music making based on using exis­ting reper­toire, where a group samples and repur­poses mate­rial and ideas for use as a Star­ting Point. A. PREPARATION – Choose…

DÉTAILS

The Beat of the Heart

par Ruth Eliason

Type de Pro­jet : Activité

Durée : 1–3 thir­ty-minute sessions

The beat or pulse could be consi­de­red the foun­da­tion of what we do, as music-makers.  It is often the struc­ture within which we tell a sto­ry through melo­dy, rhythm, timbre, dyna­mics and…

DÉTAILS

Audiovisual Mismatch

par Guillaume Jabbour

Type de Pro­jet : Activité

Durée : 3–4 hours

Pic­ture a muted video of a per­son wal­king inside a house. Ima­gine what the foots­teps might sound like going up crea­ky steps or slight­ly drag­ging on the floor. Turn up the sound…

DÉTAILS

Pros and Cons : Building meaningful programming in correctional institutions

par Hugh Chris Brown

Orga­nisme : Pros and Cons Pri­son Music Program

Type de Pro­jet : Programme

Durée : On-going

The Pros and Cons Pri­son Music Pro­gram was ini­tia­ted as a res­ponse to the clo­sure of the agri­cul­tu­ral pro­grams in Cana­dian pri­sons, and from the out­set was run with the inten­tion of…

DÉTAILS

Sound is Touch

par Dr. Daniel Oore, Inter­na­tio­nal Ins­ti­tute for Cri­ti­cal Stu­dies in Impro­vi­sa­tion & Memo­rial University

Type de Pro­jet : Activité

Lis­te­ning, tou­ching, fee­ling and soun­ding acti­vi­ties using your voice, hands, whole body, ins­tru­ments, or spea­kers (e.g. on phone, com­pu­ter, ear­phones). These sound acti­vi­ties are for people of all —inclu­ding hea­ring and non-hearing—…

DÉTAILS

Task-based Games : Swirl

par Ger­maine Liu

Type de Pro­jet : Activité

Durée : 1 hour

Hel­lo !  My  name is Ger­maine.  I have pre­pa­red for you some task-based games you can share and play with your friends.  I love task-based games because I feel like I am living…

DÉTAILS

Task-based Games : Intro and Keys Chain

par Ger­maine Liu

Type de Pro­jet : Activité

Hel­lo !  My  name is Ger­maine.  I have pre­pa­red for you some task-based games you can share and play with your friends.  I love task-based games because I feel like I am living…

DÉTAILS

Task-based Games : Take Flight

par Ger­maine Liu

Type de Pro­jet : Activité

Durée : 10–60 minutes

Hel­lo !  My  name is Ger­maine.  I have pre­pa­red for you some task-based games you can share and play with your friends.  I love task-based games because I feel like I am living…

DÉTAILS

Jeux basés sur des tâches : Promenade en partenaires

par Ger­maine Liu

Type de Pro­jet : Activité

Durée : 10–60 minutes

Bon­jour ! Je m’ap­pelle Ger­maine. J’ai pré­pa­ré pour vous des jeux à base de tâches simples que vous pou­vez par­ta­ger et jouer avec vos amis. J’a­dore les jeux basés sur des tâches…

DÉTAILS

Task-based Games : Path

par Ger­maine Liu

Type de Pro­jet : Activité

Durée : 1 hour

Hel­lo !  My  name is Ger­maine.  I have pre­pa­red for you some task-based games you can share and play with your friends.  I love task-based games because I feel like I am living…

DÉTAILS

The Astonishing Jam Sessions with Astonished !

par Chel­sea Jones & Helen Pridmore

Orga­nisme : The Big Sky Centre for Lear­ning & Astonished !

Type de Pro­jet : Programme

This entry is a co-writ­ten account of “jam sessions”—an impro­vi­sa­tio­nal musi­cal prac­tice based in Regi­na, Sas­kat­che­wan that embraces and accounts for radi­cal forms of access in sonic expres­sion with disa­bled and Deaf…

DÉTAILS

La matière aux bout des doigts

par MariEve Lau­zon & Michel Frigon

Type de Pro­jet : Activité

Durée : 2 classes d’une heure

La matière au bout des doigts ”La matière au bout des doigts” est une acti­vi­té ludique d’éveil à la créa­tion sonore, à l’aide de pâte à mode­ler. L’objectif est de réa­li­ser une créa­tion col­lec­tive à par­tir d’une par­ti­tion de pâte à mode­ler. Par MariEve Lau­zon et Michel Fri­gon Cours 1 1) Jouer « les para­mètres du son » – rou­le­ment des mains sur une chaise, sur un…

DÉTAILS