par Louise Campbell
Explorez les rapports entre la musique et la nature grâce au travail de Louise Campbell avec le Centre C.A.R.E. dans le cadre de son projet Taking it Outside. Louise Campbell est…
par Tarek Ghriri and Nour Kadan
Durée : ateliers hebdomadaires d’une durée maximale de 4 semaines
Découvrez le projet Music From Hope, dans le cadre duquel Nour Kaadan et Tarek Ghriri animent des ateliers de musique créative pour les jeunes réfugiés âgés de 5 à 25 ans qui…
par Allison Girvan
Durée : Lalin se réunit de septembre à juin ; la chorale des feux d’artifice a une répétition et une représe
Explorez les chorales en tant que vecteur de renforcement de la communauté avec Allison Girvan, un chef d’orchestre qui utilise des chants internationaux pour créer des liens et établir des relations au-delà…
par Bryden Veinot, Noah Stolte, Graeme Wyman
Durée : Les sessions peuvent être ponctuelles ou continues.
Découvrez la Vancouver Adapted Music Society (VAMS), le seul studio d’enregistrement entièrement accessible au Canada qui dessert la région métropolitaine de Vancouver. La VAMS est un programme de la Disability Foundation. À…
par Rebecca Barnstaple
Rebecca Barnstaple présente la Ressource Musique et Santé. Salut ! Je m’appelle Rebecca Barnstaple. Je suis responsable des initiatives communautaires, recherche et innovation ici au Centre de santé communautaire Chigamik. Je suis également…
par Ajay Heble
Type de Projet : Programme
Que signifient pour vous la musique et la santé ? Je m’appelle Ajay Heble. Je suis directeur de l’Institut international d’études critiques et improvisation, et j’étais le directeur artistique fondateur du Festival…
par Danielle Jakubiak
Type de Projet : Programme
Que signifient pour vous la musique et la santé ? Je m’appelle Danielle Jakubiak et je suis thérapeute-conseilleuse et musicothérapeute basée à Halifax, en Nouvelle-Écosse. Je suis en pratique en privée, et…
par
Type de Projet : Programme
Que signifient pour vous la musique et la santé ? Je suis Gilles Comeau, je suis professeur à l’école de musique à l’Université d’Ottawa. Je suis directeur fondateur de l’Institut de recherche…
par Rebecca McDonald
Type de Projet : Programme
Que signifient pour vous la musique et la santé ? Je m’appelle Rebecca McDonald. Je suis musicothérapeute et je vis actuellement à Antigonish, en Nouvelle-Écosse, mais je suis originaire de Peterborough, en…
par Pierre Rancourt
Type de Projet : Programme
Pierre Rancourt : La musique au soins palliatives Un des milieux de travail qui m’interpelle le plus, ce sont les soins palliatifs, alors j’ai eu la chance récemment avec la société pour…
par Louise Campbell
Type de Projet : Programme
Que signifient pour vous la musique et la santé ? Je m’appelle Louise Campbell. Je suis musicienne et artiste, et je travaille beaucoup avec les gens dans de nombreux secteurs différents, dont…
par Geremia Lodi
Type de Projet : Programme
Dans le cadre de la ressource sur la musique en milieu carcéral et de réadaptation, Geremia Lodi décrit son expérience de travail avec d’anciens détenus dans le cadre d’un programme de transition…
par Moe Clark
Type de Projet : Programme
Dans le cadre de la ressource sur la musique en milieu carcéral et de réadaptation, Moe Clark décrit son expérience en tant qu’artiste métisse de deux esprits créant de la musique avec…
par Hugh Chris Brown
Organisme : Pros & Cons
Type de Projet : Programme
Dans le cadre de la ressource sur la musique en milieu carcéral et de réadaptation, Hugh Chris Brown décrit son expérience de création musicale dans son programme Pros & Cons, son origine,…
par Leah Abramson
Type de Projet : Programme
Dans le cadre de la ressource sur la musique en milieu carcéral et de réadaptation, Leah Abramson décrit ses expériences de création musicale dans une prison pour femmes dans le projet « Women…
par Shifra Cooper
Type de Projet : Programme
Durée : A flexible process that can take one workshop, or many.
Sound Waves shares an approach to layered soundscape-making that responds to research themes through multiple art forms, in order to create inclusive and accessible soundscapes, for groups of intergenerational mixed-ability singers, that…
par Shumaila Hemani
Type de Projet : Activité
Art causes people to question or consider their own beliefs, assumptions, or values. It can offer new possibilities, solutions, and alternatives to current conditions. Sound Arts enhance our capacity to notice the world…
par Shumaila Hemani
Type de Projet : Activité
Durée : 90 minute workshop
Art can become a means to integrate marginalized voices into the conversation. It can voice aspects of the issue not otherwise expressed in public documents or policy statements. Art helps us to listen better.…
par Shumaila Hemani
Type de Projet : Activité
Durée : 90 minutes
The Energy Matters workshop series was located at the intersections of interdisciplinary and participatory sound art for climate action and justice, involving stories, sounds, word bubbles, gestures, and movement. In these workshops,…
par Shumaila Hemani, Ph.D.
Type de Projet : Activité
The soundscape composer, Hildegaard Westerkamp writes, “True receptive listening comes from an inner place of non-threat, support and safety. Paradoxically, while a grounded and calm state of mind, a sense of safety,…
par Kathy Kennedy
Type de Projet : Activité
Durée : 20 minutes minimum
This sonic meditation allows participants to improvise vocally while exploring an outdoor space with others. It is an opportunity to walk while singing, observing the constantly changing sounds of other singers and…
par Jennifer Lang
Type de Projet : Activité
Durée : Each Friday for one hour from September until June
The Newcomer Youth Engagement project connects music and literacy while also connecting our university and a community organization that supports educational initiatives for newcomers to Canada. Who we are : Our music team…
par Frédérique Drolet
Type de Projet : Activité
Durée : Atelier de 60 à 90 minutes
Cours de chants d’oiseaux Conçu et réalisé à Plaisance par Frédérique Drolet et Mariane Lacroix (2022) 1. Mise en contexte Le cours de chants d’oiseaux est un atelier conçu par Frédérique Drolet (soprano) et…
par Lauren Best
Type de Projet : Activité
Durée : weekly 50 minute groups, 32 sessions across 10 months
This framework for online group music lessons provides a collaborative experience of developing musicality through creativity, while still encouraging each student to work independently towards their own personal music goals. The Framework…
par jashen edwards and Patrick Murray
Type de Projet : Activité
Durée : 2–3 workshops/group presentations over 3 months
Singers in this collaborative choral music creation project explored how sounds gathered from their everyday lives could speak to aspects of place, identity, and community in new vocal soundscape compositions they created,…
par Samantha Tai
Type de Projet : Activité
Durée : 6 1‑hour sessions
Sounds of Home is a collaborative songwriting initiative for refugee and newcomer youth. Over the course of 6 weeks, participants explore the theme of “home” through group music making and songwriting. The…
par Doug Friesen
Type de Projet : Activité
Durée : 30 minutes
As part of the Education Sector Focus, public school music teacher Doug Friesen shares a few improvisation games his students love to play. GAME 1 : Four!! After a cue, each participant tries to…
par Keshini Senanayake
Type de Projet : Activité
Durée : From one class to an entire school year
This project explores creative music making in a secondary wind band program Nelson Mandela High School, one of Alberta’s designated High School Redesign Schools. In a redesign school, tasks are designed not…
par Louise Campbell
Type de Projet : Activité
Durée : One one-hour workshop or one month residency
Que votre école ou votre organisme communautaire se trouve dans une région urbaine, rurale ou éloignée, l’environnement naturel est plein d’inspiration pour la créativité et l’apprentissage. Louise Campbell mène les participants dans…
par Keitha Clark
Type de Projet : Activité
Durée : 1.5 hours of class time ( 2 sessions) // 2–6 hours of individual creation time
This collaborative project took place in the spring of 2022 with Dennis Shorty and members of the Fiddleheads, a youth fiddle ensemble in Whitehorse. The project focused on finding ways to integrate…
par Edmee Nataprawira
Type de Projet : Activité
Durée : One rehearsal to a full school year
In this project, music educator Edmee Nataprawira and her students in the Prep Choir of VIVA Singers Toronto build community virtually through creative singing and music making : Hi, my name is Edmee…
par Katherine Fraser
Type de Projet : Activité
Elementary Music School Teacher Katherine Fraser and her students listen, improvise, compose, and reflect on these creative school music experiences : « Hi, my name is Katherine Fraser. I live and teach in Toronto,…
par Julia Weder, Jiixa (Gladys Vandal)
Type de Projet : Activité
Durée : Varies – generally 30 hours over a 1–2 month period.
A music video project by the duo Siijuu Jaadas Cool Ladies, consisting of Haida Elder, weaver, and language teacher Jiixa (age 84), along with settler Julia (age 25). Julia makes the music…
par Nathan Gage
Type de Projet : Programme
Durée : One year to multi-year
Nathan Gage and his students describe and reflect on their creative work as musicians, bands and producers in their classroom recording spaces. Here is a description of a secondary music program that…
par Pia Kontos, Sherry Dupuis and Christine Jonas-Simpson
Type de Projet : Programme
Durée : As long as it takes, but normally 6+ months
What does collaborative music-making mean to you ? “I quickly realized that that was the point, in a way it was just to bring people together. I would arrive as myself where I…
par Sherry Dupuis and Pia Kontos
Organisme : Reimagining Dementia Coalition
Type de Projet : Programme
Durée : Writing, recording, and producing the song/video took 8‑months.
“There’s a human connection, despite what some people like to think… Despite age or disability, there’s a humanness amongst all of us if you look for it. And that’s what we’re trying…
par Ira Lee (Iraleesiwack)
Type de Projet : Activité
Durée : 1 hour workshop
»À la maison avec Ira Lee » – Rap, freestyle, musique participative et musique improvisée – Développement de compétences pour les artistes numériques, les créatifs et les curieux. À travers une optique inclusive…
par Christine Naguib
Organisme : Columbia Forest Long Term Care
Type de Projet : Programme
Durée : over the span of a year and a half
This project brought music to residents of Columbia Forest Long Term Care (LTC) during the COVID-19 pandemic, a time of incredible unpredictability, isolation, fear, and change. The project transformed into using music…
par Geremia Lorenzo Lodi
Type de Projet : Activité
Durée : 30 minutes to 1 hour workshop, which can be further developed through multiple sessions
This activity introduces participants to creating music by paying close attention to the quality of another person’s movement. The activity develops the ability to listen and notice one’s responses to the surrounding…
par Naila Kuhlmann, Lili Saint Laurent, Caroline Barbier de Reulle
Organisme : Piece of Mind Collective
Type de Projet : Activité
Durée : This can vary, but would work best over a series of 1–2 hour sessions (over weeks or months).
Contexte Au sein du projet Piece of Mind (détails en bas de la page), nous décrivons la création d’un atelier collaboratif visant à mettre en musique, puis sur scène, un poème sur…
par Leah Abramson
Organisme : Arts & Health : Healthy Aging through the Arts & Roundhouse Community Arts & Recreation Centre
Type de Projet : Programme
Durée : 10–12 2hr sessions
Since the start of the COVID-19 pandemic, Sound & Song program participants have developed an online collaborative songwriting practice grounded in individual soundwalks. Participants use soundwalking to gather lyrical material for an…
par Laura Gillis
Type de Projet : Programme
Durée : 30–60 minutes interview/listening/recording session, 2–4 hours editing/mastering
Vintage Voices features the voices of residents living in the Long Term Care system sharing and responding to music that they love ; it brings these voices to the rest of society via…
par Carmen Braden, composer
Organisme : Prairie Debut – NACC – Black Ice Sound
Type de Projet : Activité
Durée : 3 45-minute sessions
SUMMARY : A three-session workshop series (45 mins each session) introducing young people to compositional ideas. Students ideally have one year of some musical experience. Reading music is not necessary. Materials : coloured pens, pencils,…
par Louise Campbell
Organisme : C.A.R.E. Centre
Type de Projet : Programme
Durée : 3 month residency
The C.A.R.E. Centre, a recreational organization for adults living with severe physical disabilities, recognises the importance of art and expression for their clients, particularly for those clients who are non-verbal. In addition…
par Deirdre Potash
Type de Projet : Activité
Durée : 1 hour visual art workshop
GOAL : to develop a deeper appreciation of music and the visual arts and how they compliment each other. In this particular workshop, participants were inspired by the music of Jabbour, using the…
par Dina Cindric
Type de Projet : Activité
Durée : 2–20+ minutes, depending on warmup
These Presence Warmups prepare the body, breath and mind for expressive and creative music-making. They are most effective when used at the start of a rehearsal and can easily be incorporated into…
par Thais Montanari
Type de Projet : Activité
Le projet Moi_Espace Public est né dû à une conviction que la création artistique peut être un espace fructueux d’échanges sur des questions quotidiennes, qu’elles soient sentimentales ou sociales. Dans le cadre…
par Guillaume Jabbour
Type de Projet : Activité
Durée : 2 hour workshop (can be split into 2 sessions), add 60–90 min for extension activities
Texte Descriptif : “La chasse au trésor pour les audiophiles” vous invite à trouver des sons communs sur une liste et les présenter à votre groupe. Pour la présentation des sons, les participants…
par Anna Höstman and Aline Homzy
Organisme : Alliance for Canadian New Music Projects (ACNMP) & Canadian Music Centre (CMC)
Type de Projet : Programme
ACTIVATE : Young Composer Program is an adjudicated composition program presented by The Alliance for Canadian New Music Projects (ACNMP) and Canadian Music Centre (CMC). ACTIVATE is an early entry point for young…
par RECAA Choir
Organisme : RECAA : Respecting Elders Communities Against Abuse
Type de Projet : Programme
Durée : A series of one-hour workshops
Songs that Connect Us is a community-engaged project for collaborative and meaningful group singing using storytelling and song. It fosters open communication and a respect for diversity. The project was initiated by…
par Geremia Lorenzo Lodi
Type de Projet : Activité
Durée : One/two hour(s) workshop
Words and Rhythm have a really close relationship since ancient times when poets sang the epic tales in iambic pentameters, both to better remember and more easily sing them. Words contain rhythm.…
par Naila Kuhlmann, Rebecca Barnstaple, Louise Campbell
Organisme : Piece of Mind Collective
Type de Projet : Activité
Durée : Main activity : 30 min – 1 hour
Piece of Mind est un projet de recherche-création qui utilise les arts vivants pour synthétiser et transmettre des connaissances sur la maladie de Parkinson (MP) ainsi que la démence. Notre approche participative…
par Naila Kuhlmann, Rebecca Barnstaple, Louise Campbell
Organisme : Piece pf Mind Collective
Type de Projet : Activité
Durée : Ongoing project ; example activities : 1–2 x 1.5 hour virtual sessions
Piece of Mind est un projet de recherche-création qui utilise les arts vivants pour synthétiser et transmettre des connaissances sur la maladie de Parkinson (MP) ainsi que la démence. Notre approche participative…
par Contemporary Showcase Edmonton Society
Organisme : Contemporary Showcase Edmonton Society
Type de Projet : Programme
Durée : A series of workshops over the course of 6 – 8 weeks.
Young Composer Program – Contemporary Showcase Edmonton The Young Composer Program organized by the Contemporary Showcase Edmonton Society introduces students ages 12 and up to composition and assists students to develop their…
par The Paramorph Collective / Le collectif Paramorph
Organisme : Paramorph Collective
Type de Projet : Activité
Durée : A series of 5 sessions, adaptable and scalable to your needs
Have you ever wanted to create your own music/multimedia artwork, but couldn’t figure out where to begin ? While creation can seem intimidating, it can actually be surprisingly accessible, and more importantly, FUN!…
par Steve Wright
Type de Projet : Activité
Durée : 3–5 2‑hour workshops
A community-based collaboration featuring original local music paired with the stories and sounds of seniors residing in an assisted living centre Over the course of multiple workshops, get to know participants so…
par Moe Clark
Type de Projet : Activité
Durée : A single 2 hour workshop session or series of multiple 2h drop-in sessions.
Sound Stories from the Land okâwîmâw askiy is Mother Earth (nêhiyawêwin/Plains Cree language), always providing for us in ways beyond our wildest imaginations. This workshop provides an opening for us to strengthen…
par Jodi Proznick
Type de Projet : Activité
Durée : This could be a one hour workshop or multiple sessions over an extended period of time.
What does it mean to “Know Music”? The important thing, as one cannot repeat too often, if that the child should learn to feel music, to absorb it, to give his whole…
par Louise Campbell
Type de Projet : Activité
Durée : 1 atelier d’une heure
Imaginez une grande pièce : un plancher en béton, un plafond bas de carreaux, des murs de plâtre, des tables entourées de tabourets, un mur de frigos industriels et une cuisine commerciale.…
par Jeff Morton
Type de Projet : Activité
Durée : 2 one-hour sessions
Finding Folk for Music is a way to share concepts and strategies for a kind of experimental folk music. The series engages people in hands-on creation regardless of anyone’s level of previous…
par Kathryn Patricia
Type de Projet : Activité
Catalyst is an online, music improvisation learning experience. Along with three instructional videos, this guide will outline some of the key components of musical improvisation. This video series draws from the Creative…
par Meredith Bates
Type de Projet : Activité
From finding objects around the house (the recycling and ‘junk drawer’ are treasure troves!) to turning them into musical instruments and decorating them, to composing a symphony, to conducting the final performance!…
par Opéra de Montréal
Organisme : Opéra de Montréal, Espace Transition (CHU Saint-Justine) & La Gang à Rambrou
Type de Projet : Programme
L’opéra, une vision inclusive au service des personnes vivant avec une déficience intellectuelle ou un trouble du spectre de l’autisme. Depuis plusieurs années, l’Opéra de Montréal offre des activités communautaires inclusives visant…
par Nikola Tosic
Type de Projet : Activité
Here is an approach to collaborative music making based on using existing repertoire, where a group samples and repurposes material and ideas for use as a Starting Point. A. PREPARATION – Choose…
par Ruth Eliason
Type de Projet : Activité
Durée : 1–3 thirty-minute sessions
The beat or pulse could be considered the foundation of what we do, as music-makers. It is often the structure within which we tell a story through melody, rhythm, timbre, dynamics and…
par Guillaume Jabbour
Type de Projet : Activité
Durée : 3–4 hours
Picture a muted video of a person walking inside a house. Imagine what the footsteps might sound like going up creaky steps or slightly dragging on the floor. Turn up the sound…
par Hugh Chris Brown
Organisme : Pros and Cons Prison Music Program
Type de Projet : Programme
Durée : On-going
The Pros and Cons Prison Music Program was initiated as a response to the closure of the agricultural programs in Canadian prisons, and from the outset was run with the intention of…
par Dr. Daniel Oore, International Institute for Critical Studies in Improvisation & Memorial University
Type de Projet : Activité
Listening, touching, feeling and sounding activities using your voice, hands, whole body, instruments, or speakers (e.g. on phone, computer, earphones). These sound activities are for people of all —including hearing and non-hearing—…
par Germaine Liu
Type de Projet : Activité
Durée : 1 hour
Hello ! My name is Germaine. I have prepared for you some task-based games you can share and play with your friends. I love task-based games because I feel like I am living…
par Germaine Liu
Type de Projet : Activité
Hello ! My name is Germaine. I have prepared for you some task-based games you can share and play with your friends. I love task-based games because I feel like I am living…
par Germaine Liu
Type de Projet : Activité
Durée : 10–60 minutes
Hello ! My name is Germaine. I have prepared for you some task-based games you can share and play with your friends. I love task-based games because I feel like I am living…
par Germaine Liu
Type de Projet : Activité
Durée : 10–60 minutes
Bonjour ! Je m’appelle Germaine. J’ai préparé pour vous des jeux à base de tâches simples que vous pouvez partager et jouer avec vos amis. J’adore les jeux basés sur des tâches…
par Germaine Liu
Type de Projet : Activité
Durée : 1 hour
Hello ! My name is Germaine. I have prepared for you some task-based games you can share and play with your friends. I love task-based games because I feel like I am living…
par Chelsea Jones & Helen Pridmore
Organisme : The Big Sky Centre for Learning & Astonished !
Type de Projet : Programme
This entry is a co-written account of “jam sessions”—an improvisational musical practice based in Regina, Saskatchewan that embraces and accounts for radical forms of access in sonic expression with disabled and Deaf…
par MariEve Lauzon & Michel Frigon
Type de Projet : Activité
Durée : 2 classes d’une heure
La matière au bout des doigts ”La matière au bout des doigts” est une activité ludique d’éveil à la création sonore, à l’aide de pâte à modeler. L’objectif est de réaliser une création collective à partir d’une partition de pâte à modeler. Par MariEve Lauzon et Michel Frigon Cours 1 1) Jouer « les paramètres du son » – roulement des mains sur une chaise, sur un…
Step 1
Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industrys standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book. It has survived not only five centuries, but also the leap into electronic typesetting, remaining essentially unchanged.
Step 2
Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industrys standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book. It has survived not only five centuries, but also the leap into electronic typesetting, remaining essentially unchanged.
Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industrys standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book. It has survived not only five centuries, but also the leap into electronic typesetting, remaining essentially unchanged.
Étape 1
Lorem Ipsum est tout simplement un texte factice de l'industrie de l'impression et de la composition. Lorem Ipsum est le texte factice standard de l'industrie depuis les années 1500, quand un imprimeur inconnu a pris une cuisine de type et l'a brouillé pour faire un livre de spécimen de type. Il a survécu non seulement à cinq siècles, mais aussi au saut dans la composition électronique, demeurant essentiellement inchangé.
Étape 2
Lorem Ipsum est tout simplement un texte factice de l'industrie de l'impression et de la composition. Lorem Ipsum est le texte factice standard de l'industrie depuis les années 1500, quand un imprimeur inconnu a pris une cuisine de type et l'a brouillé pour faire un livre de spécimen de type. Il a survécu non seulement à cinq siècles, mais aussi au saut dans la composition électronique, demeurant essentiellement inchangé.
Lorem Ipsum est tout simplement un texte factice de l'industrie de l'impression et de la composition. Lorem Ipsum est le texte factice standard de l'industrie depuis les années 1500, quand un imprimeur inconnu a pris une cuisine de type et l'a brouillé pour faire un livre de spécimen de type. Il a survécu non seulement à cinq siècles, mais aussi au saut dans la composition électronique, demeurant essentiellement inchangé.